ZigaForm version 4.6.5

Tłuszcze jako element diety i budulec ciała

Czy tłuszcze można wyeliminować z diety?

Niektórzy sądzą, że aby zachować szczupłą sylwetkę, należy wystrzegać się spożywania tłuszczy w jakiejkolwiek postaci. Co prawda nadmiar tłuszczy w diecie nie sprzyja utrzymaniu zwinnej sylwetki, jednakże absolutnie nie należy rezygnować ze spożywania zdrowych tłuszczy! Rezygnacja z nich przysporzy problemów zdrowotnych!

Dieta pozbawiona tłuszczu lub uboga w tłuszcze oznacza niedobory witaminowe, upośledzenie pamięci i koncentracji, co więcej, jest ona  szkodliwa dla układu krwionośnego. 

W sytuacji niedoboru tłuszczy wzrasta poziom tzw. złego cholesterolu (LDL) mającego związek z zachorowaniami na miażdżycę, a spada  poziom tzw. dobrego cholesterolu (HDL), który oczyszcza tętnice z blaszek miażdżycowych.

Dlaczego potrzebujemy zadbać o obecność tłuszczy w diecie?

Tłuszcze są:
– źródłem energii, 1 g tłuszczu to 9 kcal (dla porównania 1 g białka lub węglowodanów to 4 kcal), obecność tłuszczu w pożywieniu przedłuża czas jego przebywania w żołądku, tym samym zwiększa sytość pożywienia;
– materiałem budulcowym komórek;
– komponentem potrzebnym do wytworzenia hormonów;
– składnikami umożliwiającymi trawienie i wchłanianie witamin: A, D, E, K.

Część tłuszczy:
– stymuluje odporność organizmu;
– pozwala redukować nadciśnienie;
– chroni przed cukrzycą oraz insulinoopornością;
– poprawia pamięć.

Które tłuszcze służą zdrowiu?

Tłuszcze, które koniecznie należy dostarczyć w diecie, ponieważ organizm nie potrafi ich sam wytworzyć to tzw. niezbędne kwasy tłuszczowe, inaczej egzogenne. Należą do nich kwas linolowy, linolenowy i arachidowy.

Optymalne dla zdrowia są (z pewnymi wyjątkami) tłuszcze roślinne. Najlepiej sięgać po awokado, wybrane oleje (np.  rzepakowy, lniany i oliwę z oliwek), orzechy oraz pestki (np. dyni czy słonecznika).

Z odzwierzęcych tłuszczy szczególnie dobry wybór stanowią  tłuste ryby morskie będące źródłem kwasów z rodziny omega 3 (EPA oraz DHA) poławiane na czystych morzach oraz masło klarowane (ghee), które jest pozbawione laktozy i kazeiny.

Jakich tłuszczy unikać?

Zaleca się rezygnację z:
–  tłuszczu zwierzęcego  (np. klasyczne masło, smalec) oraz  produktów przetworzonych bogatych w tłuszcz (np. wędliny i konserwy);
– niektórych tłuszczy pochodzenia roślinnego, zwłaszcza  oleju palmowego (dostarcza nasyconych kwasów tłuszczowych, tymczasem zadbaniu o zdrowie służą tłuszcze nienasycone) i słonecznikowego (zawiera zbyt dużą ilość prozapalnych kwasów omega 6).

Czy sięgać tylko po oleje extra virgin (z pierwszego tłoczenia)?

Dobór odpowiedniego rodzaju  tłuszczu jest niezwykle ważny. Oleje extra virgin świetnie sprawdzą się spożywane na zimno, np. jako dodatek do sałatek, natomiast do smażenia zaleca się używanie rafinowanych olei z uwagi na wyższy punkt dymienia czyli temperaturę, w której ogrzewany tłuszcz nabiera smaku spalenizny i staje się szkodliwy dla zdrowia (zawiera bowiem rakotwórczą akroleinę).

Warto sprawdzić tabelę z punktami dymienia poszczególnych rodzajów tłuszczy, by zweryfikować, czy ulubiony olej stosowany do smażenia należy do tych bezpiecznych tj. posiadających dosyć wysoki punkt dymienia.

Które tłuszcze mają niski punkt dymienia i nie nadają się do smażenia?

Do smażenia nie nadają się: masło, olej słonecznikowy, olej lniany, olej kukurydziany, olej sojowy, olej z orzechów włoskich, olej z pestek dyni. 

Zawarte w tych olejach kwasy tłuszczowe są bardzo delikatne, wrażliwe na wysoką temperaturę (a także światło i kontakt z tlenem atmosferycznym), nadają się do stosowania wyłącznie na zimno.

Jak sprawdzić, czy udział tłuszczu w składzie ciała jest właściwy?

Warto wykonywać tzw. analizę składu ciała z pomocą inteligentnej wagi, która poprzez impuls elektryczny wędrujący po ciele precyzyjnie określa m. in. procentowy skład tłuszczu w organizmie.

Warto zwrócić uwagę w szczególności na tzw. tłuszcz trzewny czyli brzuszny, ponieważ jego ilość wybiegająca ponad normę stanowi  realne zagrożenie dla zdrowia, zwiększa bowiem prawdopodobieństwo zapadalności na  choroby cywilizacyjne. Badanie tego typu można wykonać w gabinetach dietetyków i klinik leczenia otyłości, jak również na siłowniach.

Leave a Comment